Cost breakdown structure (CBS) dijeli troškove izgradnje na elementarne aktivnosti. Otkrijte kako ga izraditi i učinkovito upravljati troškovima izgradnje

Procjena radova, materijala, opreme i rada potrebnih za izvođenje građevinskih projekata i povezanih troškova jedan je od najrelevantnijih i odlučujućih elemenata u AEC industriji, kao i jedna od glavnih prepreka uspješnom završetku projekta za mnoge tehničare.
Naime, pri realizaciji nekog građevinskog projekta, kakav god on bio, uvijek postoje limiti potrošnje na koje se veže, toliko da to ograničenje može dovesti i do radikalne promjene prvobitnih planova projekta.

Točnost procjene troškova, koja daje najvjerojatnije predviđanje troškova projekta prije nego što se on izvrši ključna je kako bi se osiguralo da projekt ostane financijski izvediv i da bi se izbjegla prekoračenja.

No, znate li kako to točno kreirati i postići svoje ciljeve projekta i upravljanja? Jeste li ikada čuli za strukturu raščlanjivanja troškova? Jeste li upoznati s njenim posebnim karakteristikama?

U ovom ćemo članku istražiti kako funkcionira i kako softver za procjenu troškova izgradnje može pomoći stručnjacima da optimiziraju proces procjene, razvijajući učinkovit i funkcionalan pristup postavljenim ciljevima.

Što je struktura troškova u građevinskoj industriji?


“Struktura analize troškova” (CBS) doslovno je dokument u obliku strukturirane i hijerarhijske mape koja opisuje analizu troškova izgradnje, detaljno navodeći sve troškove koji će nastati za provedbu projekta.

Ova se karta općenito razvija iz WBS-a s kojim su povezani troškovi pojedinačnih aktivnosti, čime se ne dobiva jednostavna procjena troškova, već kontrolirani i mjerljivi proces procjene u svakoj od njegovih malih komponenti. Na temelju pojedinačnih aktivnosti, to je proces analize odozgo prema dolje, počevši od elementarnih detalja projekta, a zatim se prelazi na dobivanje ukupne procjene.

Ova metoda oduzima više vremena, ali ispada da je točnija od drugih procesa analize budući da pruža precizne informacije o uključenim troškovima, što omogućuje veću preciznost ukupnih troškova.

Koja je razlika između CBS-a i WBS-a?

Vidjeli smo da se CBS temelji na WBS-u (Work Breakdown Structure), zapravo, mogli bismo definirati CBS kao detaljan WBS s troškovima. Posebno:

  • WBS prikazuje sve elementarne aktivnosti i potrebne zadatke na koje je određeni posao ili projekt podijeljen;
  • CBS integrira troškove svake aktivnosti građevinskog projekta.

Ova dva alata su komplementarna, ako se WBS koristi za planiranje, organizaciju i upravljanje aktivnostima koje treba razviti, CBS vam umjesto toga omogućuje upravljanje troškovima projekta, procjenu nepredviđenih događaja, odstupanja i kašnjenja.

Vrste troškovnika građenja

Ovisno o fazi projektiranja i specifičnim ciljevima koji se žele postići, moguće je identificirati različite vrste procjena, točnije pet. Svaki od njih je funkcionalan u trenutku kada je implementiran, pogledajmo ih sve u detalje:

  1. procjena izvodljivosti: karakterizira fazu programiranja ili, kako naziv sugerira, studiju izvodljivosti izgradnje. Na temelju sličnosti s drugim prošlim projektima, pruža približnu ideju o potencijalnim troškovima rada, kako bi se pokušalo razumjeti je li razvoj dizajna u skladu s troškovima ili je preskup za implementaciju;
  2. međuprocjena: to još nije vrlo detaljna procjena, uokviruje maksimalne dimenzije, opseg i složenost posla, također utvrđujući sve probleme;
  3. preliminarna procjena: pomoću idejnog projekta definiraju se količine očekivanih materijala, povezujući njihove troškove;
  4. značajna procjena: razvija se čim se strane globalno dogovore oko projekta. U ovoj se točki, zapravo, procjenjuju troškovi različitih materijala, opreme i/ili rada, te se odlučuje hoće li se izvršiti izmjene kako bi se troškovi ograničili;
  5. konačna procjena: to je najdetaljnija procjena koja se dobiva nakon završetka svih izmjena i potpisivanjem ugovora o građenju. Od te procjene građevinska tvrtka počinje izvođenje radova.

Općenito, sljedeći su troškovi uključeni u CBS:

  • troškovi rada: odnose se na radnike koji materijalno doprinose izgradnji ili njezinim dijelovima;
  • materijalni troškovi: da bi se izvela izgradnja, potrebno je nabaviti zalihe sirovina, s kojima se nastavljaju različiti radovi;
  • troškovi opreme: strojevi, oprema, alati te radni i sigurnosni uređaji koji će se koristiti tijekom faza rada;
  • opći troškovi: troškovi upravljanja poduzećem, tj. troškovi koji nisu povezani s izravnim troškovima potrebnim za proizvodnju dobara ili usluga.
Elementi strukture raščlanjivanja troškova

Kako stvoriti CBS: ovdje je vodič korak po korak

Razvijanje detaljne strukture raščlambe troškova i stvaranje detaljne strukture raščlambe troškova svakako zahtijeva više vremena u fazi planiranja, ali to omogućuje bržu fazu izvršenja, uvelike smanjujući prepreke.

Kako biste nesmetano nastavili s ispravnom implementacijom, slijedite ovaj kratki vodič:

  1. izradite WBS: prvi korak za utvrđivanje troškova svakako je identificiranje radova potrebnih za izvođenje izgradnje. Da biste izgradili strukturu raščlambe rada, morat ćete analizirati konstrukciju u cjelini i strukturirati njenu raščlambu na elementarne aktivnosti;
  2. procijenite troškove rada: nakon aktivnosti potrebno je definirati sve troškove. Za sve radove bit će potrebno uzeti u obzir izravne troškove, rad, materijale, opremu, najamnine itd.;
  3. provjerite proračun: nakon što je analiza troškova rada dovršena, uvijek pazite da ukupni dobiveni trošak uvijek bude niži od planiranog proračuna, također zato što ako je ovo vrlo rigidno, nećete moći učiniti ništa drugo osim reorganizirati troškove i rad;
  4. procijenite nepredviđene događaje: nakon što su definirani troškovi svih aktivnosti, izradit ćete svoj CBS i definirati ukupni trošak rada, ali važno je sačuvati rezervu za nepredviđene događaje, uzimajući u obzir pogreške ili promjene tijekom rad te izravne i neizravne troškove koji iz njih proizlaze.

Kako upravljati troškovima izgradnje?

Za učinkovito upravljanje troškovima izgradnje važno je s jedne strane učinkovitije organizirati tijek rada i proces projektiranja i izvedbe u cjelini, a s druge strane razviti točan CBS.

Primjena uhodanih programa projektiranja i izvođenja omogućuje veću kontrolu procesa izgradnje, izbjegavanje grubih pogrešaka i neugodnosti koje bi uzrokovale kašnjenja i veće troškove. To mora biti popraćeno razvojem strukturiranih analiza troškova, čija je implementacija trenutno optimizirana i uvelike pojednostavljena upotrebom softvera za procjenu troškova izgradnje; ali to nije dovoljno za učinkovito upravljanje troškovima konstrukcije.

Za značajno poboljšanje učinkovitosti i točnosti u financijskom upravljanju građevinskim projektima, bitne su i platforme za upravljanje projektima. Oni nude niz alata kao što su značajke suradnje koje omogućuju različitim članovima tima da rade istovremeno na istoj datoteci i pohranjuju rad u oblak, bez straha od gubitka važnih podataka i informacija. Ovo poboljšava internu komunikaciju i olakšava razmjenu ključnih informacija među dionicima projekta. Donosite informirane odluke, izbjegavajte prekomjerne troškove i osigurajte uspjeh građevinskih projekata iskusivši podršku koju pružaju ovi alati!

group.furrier@gmail.com
group.furrier@gmail.com

Želite li podijeliti svoje mišljenje?

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)