
Struktura raščlanjivanja troškova (Cost breakdown structure – CBS) dijeli troškove izgradnje na elementarne aktivnosti. Otkrijte kako ga izraditi i učinkovito upravljati troškovima izgradnje
Procjena radova, materijala, opreme i radne snage potrebnih za izvođenje građevinskih projekata ključna je u AEC industriji. Istovremeno, to je često jedna od glavnih prepreka uspješnom završetku projekta za mnoge tehničare.
Bez obzira na vrstu projekta, uvijek postoje ograničenja budžeta. Ta ograničenja mogu biti toliko značajna da u nekim slučajevima zahtijevaju radikalnu promjenu početnog plana.
Točna procjena troškova ključna je za financijsku održivost projekta. Omogućuje predviđanje ukupnih izdataka i pomaže u izbjegavanju prekoračenja budžeta.
Ali znate li kako precizno izraditi takvu procjenu i uspješno upravljati projektom? Jeste li upoznati sa strukturom raščlanjivanja troškova i njezinim specifičnostima?
U ovom članku objašnjavamo što je struktura raščlanjivanja troškova, kako funkcionira i kako vam specijalizirani softver može pomoći u optimizaciji cijelog procesa. Cilj je razviti jasan, učinkovit i funkcionalan pristup za kontrolu troškova u građevinskim projektima.
Što je struktura troškova u građevinskoj industriji?
“Struktura analize troškova” (CBS) doslovno je dokument u obliku strukturirane i hijerarhijske mape koja opisuje analizu troškova izgradnje, detaljno navodeći sve troškove koji će nastati za provedbu projekta.
Ova se karta općenito razvija iz WBS-a s kojim su povezani troškovi pojedinačnih aktivnosti, čime se ne dobiva jednostavna procjena troškova, već kontrolirani i mjerljivi proces procjene u svakoj od njegovih malih komponenti. Na temelju pojedinačnih aktivnosti, to je proces analize odozgo prema dolje, počevši od elementarnih detalja projekta, a zatim se prelazi na dobivanje ukupne procjene.
Ova metoda oduzima više vremena, ali ispada da je točnija od drugih procesa analize budući da pruža precizne informacije o uključenim troškovima, što omogućuje veću preciznost ukupnih troškova.
Koja je razlika između CBS-a i WBS-a?
Vidjeli smo da se CBS temelji na WBS-u (Work Breakdown Structure), zapravo, mogli bismo definirati CBS kao detaljan WBS s troškovima. Posebno:
- WBS prikazuje sve elementarne aktivnosti i potrebne zadatke na koje je određeni posao ili projekt podijeljen;
- CBS integrira troškove svake aktivnosti građevinskog projekta.
Ova dva alata su komplementarna, ako se WBS koristi za planiranje, organizaciju i upravljanje aktivnostima koje treba razviti, CBS vam umjesto toga omogućuje upravljanje troškovima projekta, procjenu nepredviđenih događaja, odstupanja i kašnjenja.

Vrste troškovnika građenja
Ovisno o fazi projektiranja i specifičnim ciljevima koji se žele postići, moguće je identificirati različite vrste procjena, točnije pet. Svaki od njih je funkcionalan u trenutku kada je implementiran, pogledajmo ih sve u detalje:
- procjena izvodljivosti: karakterizira fazu programiranja ili, kako naziv sugerira, studiju izvodljivosti izgradnje. Na temelju sličnosti s drugim prošlim projektima, pruža približnu ideju o potencijalnim troškovima rada, kako bi se pokušalo razumjeti je li razvoj dizajna u skladu s troškovima ili je preskup za implementaciju;
- međuprocjena: to još nije vrlo detaljna procjena, uokviruje maksimalne dimenzije, opseg i složenost posla, također utvrđujući sve probleme;
- preliminarna procjena: pomoću idejnog projekta definiraju se količine očekivanih materijala, povezujući njihove troškove;
- značajna procjena: razvija se čim se strane globalno dogovore oko projekta. U ovoj se točki, zapravo, procjenjuju troškovi različitih materijala, opreme i/ili rada, te se odlučuje hoće li se izvršiti izmjene kako bi se troškovi ograničili;
- konačna procjena: to je najdetaljnija procjena koja se dobiva nakon završetka svih izmjena i potpisivanjem ugovora o građenju. Od te procjene građevinska tvrtka počinje izvođenje radova.
- Općenito, sljedeći su troškovi uključeni u CBS:
- troškovi rada: odnose se na radnike koji materijalno doprinose izgradnji ili njezinim dijelovima;
- materijalni troškovi: da bi se izvela izgradnja, potrebno je nabaviti zalihe sirovina, s kojima se nastavljaju različiti radovi;
- troškovi opreme: strojevi, oprema, alati te radni i sigurnosni uređaji koji će se koristiti tijekom faza rada;
- opći troškovi: troškovi upravljanja poduzećem, tj. troškovi koji nisu povezani s izravnim troškovima potrebnim za proizvodnju dobara ili usluga.

Kako stvoriti CBS: ovdje je vodič korak po korak
Razvijanje detaljne strukture raščlambe troškova i stvaranje detaljne strukture raščlambe troškova svakako zahtijeva više vremena u fazi planiranja, ali to omogućuje bržu fazu izvršenja, uvelike smanjujući prepreke.
Kako biste nesmetano nastavili s ispravnom implementacijom, slijedite ovaj kratki vodič:
- izradite WBS: prvi korak za utvrđivanje troškova svakako je identificiranje radova potrebnih za izvođenje izgradnje. Da biste izgradili strukturu raščlambe rada, morat ćete analizirati konstrukciju u cjelini i strukturirati njenu raščlambu na elementarne aktivnosti;
- procijenite troškove rada: nakon aktivnosti potrebno je definirati sve troškove. Za sve radove bit će potrebno uzeti u obzir izravne troškove, rad, materijale, opremu, najamnine itd.;
- provjerite proračun: nakon što je analiza troškova rada dovršena, uvijek pazite da ukupni dobiveni trošak uvijek bude niži od planiranog proračuna, također zato što ako je ovo vrlo rigidno, nećete moći učiniti ništa drugo osim reorganizirati troškove i rad;
- procijenite nepredviđene događaje: nakon što su definirani troškovi svih aktivnosti, izradit ćete svoj CBS i definirati ukupni trošak rada, ali važno je sačuvati rezervu za nepredviđene događaje, uzimajući u obzir pogreške ili promjene tijekom rad te izravne i neizravne troškove koji iz njih proizlaze.
Kako upravljati troškovima izgradnje?
Za učinkovito upravljanje troškovima izgradnje važno je s jedne strane učinkovitije organizirati tijek rada i proces projektiranja i izvedbe u cjelini, a s druge strane razviti točan CBS.
Primjena uhodanih programa projektiranja i izvođenja omogućuje veću kontrolu procesa izgradnje, izbjegavanje grubih pogrešaka i neugodnosti koje bi uzrokovale kašnjenja i veće troškove. To mora biti popraćeno razvojem strukturiranih analiza troškova, čija je implementacija trenutno optimizirana i uvelike pojednostavljena upotrebom softvera za procjenu troškova izgradnje; ali to nije dovoljno za učinkovito upravljanje troškovima konstrukcije.
Za značajno poboljšanje učinkovitosti i točnosti u financijskom upravljanju građevinskim projektima, bitne su i platforme za upravljanje projektima. Oni nude niz alata kao što su značajke suradnje koje omogućuju različitim članovima tima da rade istovremeno na istoj datoteci i pohranjuju rad u oblak, bez straha od gubitka važnih podataka i informacija. Ovo poboljšava internu komunikaciju i olakšava razmjenu ključnih informacija među dionicima projekta. Donosite informirane odluke, izbjegavajte prekomjerne troškove i osigurajte uspjeh građevinskih projekata iskusivši podršku koju pružaju ovi alati!
